عضو هیئت مدیره شرکت فولاد خوزستان در جمع فعالان بورس و بازار سرمایه گفت: هدف اصلی اقدامات انجام شده، شکلگیری ارتباط دوسویه گروه فولاد خوزستان با سهامدارن فعلی، بالقوه و فعالان بازار سرمایه در فضایی شفاف و رسیدن به ارزش منصفانه سهم است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان، محمدمهدی مومنزاده به عنوان یکی از سخنرانان گردهمایی فعالان بازار سرمایه در شرکت فولاد خوزستان، بیان کرد: دغدغه اعضای هیات مدیره از سالهای گذشته تا به امروز این بود که اگر شرکت فولاد خوزستان بخواهد رشدی داشته باشد، باید از چه مسیری عبور کند که این رشد با سرعت بیشتری همراه باشد و تبدیل به یک جهش اقتصادی شود.
وی افزود: در ادبیات بنگاهداری و حتی کشورداری، بحثی به نام کچآپ وجود دارد و بر همین اساس به دنبال فراهم آوردن شرایط اجرای کچآپ در گروه فولاد خوزستان بودیم. برای شروع به سراغ این رفتیم که بر اساس کتابها و مقالات معتبر بتوانیم یک مدل جهش اقتصادی و درآمدی برای «فخوز» تدوین کنیم.
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: اقتصاددانان حوزه کچآپ، شرایط و الزامات جهش اقتصادی را پیچیدهتر از شرایط رشد اقتصادی میدانند و این کار را سختتر میکرد. بنابراین تلاش کردیم از منابع دانشگاههای معتبر مثل دانشگاه هاروارد استفاده کنیم و ایدههای جهش اقتصادی و درآمدی را به حوزه بنگاهداری ترجمه کنیم.
مومن زاده در ادامه خاطرنشان کرد: اقتصاددانان برجسته به دو مفهوم نهادسازی و فناوری برای ایجاد جهش اقتصادی دست پیدا کرده بودند. با در نظر گرفتن این دو مقوله در گروه فولاد خوزستان، به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت تقویت زیرمجموعه فولاد خوزستان، خطوط تولید، معاونتها و ایجاد شرکتهای جدید برویم. نقش بازار سرمایه در اجرایی کردن موارد یاد شده پررنگ بود؛ بنابراین برای تامین مالی یا باید به سراغ بانکها میرفتیم و یا از بازار سرمایه کمک میگرفتیم که البته از این دو با توجه به محدودیتهای بانکی، بازار سرمایه مسیر در دسترسی بود. اولین اقدامات انجام شده، توسعه شرکتهای زیرمجموعه بود. برنامه تاسیس شرکت معدنی و تملک معدن و افزایش سرمایهگذاری در شرکتهای زیر مجموعه در جهت خلق ارزش برای سهامدار به اجرا درآمد.
وی با بیان این جمله که فولاد خوزستان اولین اوراق مرابحه با رتبه اعتباری را در بازار سرمایه کشور اجرا کرد، اظهار داشت: ارزش این اوراق سه هزار میلیارد تومان بود و با توجه به قدرت صورت مالی شرکت و رتبه اعتباری شرکت منتشر شد. یکی دیگر از نیازهایی که در مجموعه فولاد خوزستان احساس میشد، افزایش ارتباط و خدمترسانی به ذینفعان بود و در این بین، مهمترین ذیفعان مجموعه سهامداران بودند. در شرکتهای بزرگ دنیا، الزامی برای ایجاد واحدی به نام روابط با سرمایهگذارن وجود دارد. واحدی جدای از روابط عمومی شرکت؛ واحدی که تلاش دارد با ارتباط موثر با بازار، اطلاعات شرکت را برای سرمایهگذران و سهامدارن ترجمه کند و ارزش واقعی شرکت را بشناساند. خوشبختانه شرکت فولاد خوزستان در این زمینه نیز پیشتاز کشور است.
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: یکی از ویژگیهای شرکتهای بزرگ این است که سهامدار هیچگاه از نقدشوندگی سهام نمیپرسد و این موضوعات نه تنها با ابزارهای مختلف حل شده بلکه به دنبال رصد اتفاقات و اخباری است که به پایداری سود فصلی و سالانه منجر میشود و از دستیابی مجموعه به دانش روز و فناوری و از آینده و برنامههای توسعه شوال پرسیده میشود. پاسخ به این سوالات بر عهده مدیران شرکت است و باید از رابطه یکطرفه میان سهامداران و شرکتها، به سمت ارتباط موثر و دوسویه حرکت کنیم؛ به طوری که این ارتباط علاوه بر انتشار اطلاعات در کدال، شامل نشست سهامداران با اعضای هیئت مدیره و معاونان و برگزاری نشستهای تخصصی سهامدارن و فعالان بازار سرمایه باشد.
مومنزاده تصریح کرد: شرایطی که در شرکتهای بزرگ جهان شکل گرفته و بازخورد مثبتی را به دنبال داشته است. شروع این تغییر در فولاد خوزستان با توسعه واحد روابط عمومی شکل گرفت. امروز شاهد این هستیم که با تغییرات زیرساختی، ارتباط این واحد با بازار سرمایه به صورت دوسویه انجام میشود.
وی در پایان یادآور شد: هدف اصلی اقدامات مذکور، شکلگیری ارتباط دوسویه مجموعه فولاد خوزستان با سهامدارن فعلی، بالقوه و فعالان بازار سرمایه در فضایی شفاف و رسیدن به ارزش منصفانه سهم است. حضور فعالان بازار سرمایه در شرکت فولاد خوزستان، فرصت مغتنمی است که بتوانیم برای تعامل موثر و دوسویه که منجر به خلق ارزش بشود، حرکت کنیم.