مهران حموله در نشست خبری به مناسب روز جهانی پست که با شعار “پست برای زمین اظهار کرد: عملکرد پست خوزستان به ۲ بخش مرسولات واردشده به استان و همچنین مرسولاتی که به اقصی نقاط کشور از مرکز استان خوزستان فرستاده میشوند تقسیم میشود که در هر دو بخش پست استان خوزستان عملکرد بسیار خوبی داشته است.
ورود بیش از ۱۰ میلیون مرسوله پستی به خوزستان در یکسال
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به آمار یکساله مرسولات پستی واردشده به خوزستان، افزود: به طور میانگین روزانه حدود ۲۸ هزار مرسوله و ماهانه حدود ۸۴۰ هزار مرسوله وارد استان میشود. بر این اساس به طور میانگین در یکساله گذشته حدود ۱۰ میلیون مرسوله وارد خورستان شده که توسط پست به دست گیرندگان در مناطق مختلف استان رسیده است.
مدیرکل پست خوزستان گفت: در بخش پذیرش مرسولات در داخل استان برای ارسال به اقصی نقاط کشور نیز روزانه حدود ۲۳ هزار مرسوله در مناطق مختلف استان پذیرش میشود. در این زمینه در طول یکساله گذشته بیش از ۹ میلیون مرسوله پذیرش و به اقصی نقاط کشور رهسپار شده است.
میانگین سرانه پستی برای هر نفر در کشور زیبنده شرکت پست نیست
حموله با بیان اینکه میانگین سرانه پستی برای هر نفر در کشور زیبنده شرکت پست نیست، عنوان کرد: میانگین سرانه پستی در کشورهای پیشرفته عدد بسیار بالایی است در حالی که در ایران به دلیل وجود برخی قوانین و موازی کاریها سرانه پستی هر نفر بسیار پایین است.
وی ادامه داد: ترافیک کاری برای پست وجود دارد اما به دلیل ساماندهی نامناسبی که در زمینه ترافیک پستی است متاسفانه این ترافیک کاری به سمت پست رهسپار نمیشود. در این زمینه باید تلاش کرد سرانه مرسوله در کشور افزایش یابد و باید ظرفیتها و زیرساختها در این زمینه نیز ارتقا داده شود.
مدیرکل پست خوزستان با بیان اینکه دستگاههایی که موازی با پست کار میکنند تمام خدمات خود را باید از درگاه پست انجام دهند، تصریح کرد: انتظار داریم تا همه دستگاههای اجرایی که اقداماتی مشابه فعالیتهای پستی انجام میدهند، خدمات خود را در بستر پست به مردم ارائه کنند.
فعالیت ۷۰۰ باجه پستی در خوزستان
حموله با اشاره به همکاری بخش خصوصی با شرکت پست، ادامه داد: ۷۰۰ باجه پستی فعال در خوزستان وجود دارد که عمدتا باجههای خصوصی هستند و پست در بحث خصوصی سازی یکی از شرکتهای پیشرو است. در یکسال گذشته حدود ۶۰ دفتر پیشخوان پستی جدید در خوزستان ایجاد شده که برای حدود ۱۱۰ نفر ایجاد اشتغال شده و این یک گام مثبت است.
وی افزود: در زمینه خطوط شهری و بین شهری که مرسولات را در استان جابهجا میکنند، ۶۵ خط فعال است. در سطح کشور بیش از ۳هزار خط شهری و بین استانی وجود دارد که کار حمل و نقل را انجام میدهند .
کرونا ترافیک پستی را در خوزستان ۳ برابر کرد
مدیرکل پست خوزستان با اشاره به نقش کرونا در روند فعالیتهای پستی و افزایش کارکرد پست گفت: تا پیش از بحث کرونا ترافیک پستی در خوزستان خیلی بالا نبود اما در دوران کرونا با توجه به نیاز مردم به خدمات پست به ویژه در بحث خرید و فروش اینترنتی ترافیک پستی حدود ۳ برابر شد.
حموله با تاکید بر راهاندازی مرکز جدید تجزیه مبادلات پستی خوزستان در اهواز ادامه داد: نیاز است مرکز تجزیه مبادلات تا پایان سال راهاندازی شود. این مرکز حدود ۸هزار متر مربع زیربنا دارد و اگر راهاندازی شود قطعا ظرفیت دو برابری برای مدیریت مرسولات به وجود خواهد آورد و نقش بسیار خوبی در بهبود سیر مرسولات پستی خواهد داشت.
وی افزود: در بحث سیر مرسولات گامهای خوبی برداشته شده و هابهای پستی ایجاد شده است تا شاهد سیر مطلوب مرسولات در کشور باشیم. در حال حاضر ۹ هاب پستی برای ارتباط میان استانها در کشور ایجاد شده است تا ترافیک مرسولات با سرعت مطلوبی انجام شود و این کار به سیر بهتر مرسولات و توزیع موفق کمک میکند.
عملکرد ۹۵ درصدی پست خوزستان در توزیع موفق مرسولات
مدیرکل پست خوزستان ادامه داد: وضعیت پست در بحث توزیع با راهاندازی هابهای پستی بهتر شده است به شکلی که ۹۸درصد از توزیع پست، توزیع موفق است که البته با توزیع به موقع متفاوت است. در حال حاضر عملکرد پست خوزستان در بحث توزیع موفق، حدود ۹۵ درصد است و باید تلاش شود تا به بالای ۹۸ درصد برسد.
حموله با بیان اینکه خدمات پستی به دو دسته تقسیم میشوند که خدمات پایه پست و خدمات نیابتی هستند، گفت: پست خوزستان در بحث خدمات پایه پست که شامل پست نامه، بسته و امانات، تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی است عملکرد بسیار خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه خدمات نیابتی خدماتی است که پست به نیابت از سازمانها انجام میدهد، عنوان کرد: در این زمینه حدود ۱۵۰ سرویس نیابتی توسط پست در خوزستان مدیریت میشود که میتواند به بیش از ۳۰۰ خدمات نیز برسد.
مدیرکل پست خوزستان بیان کرد: خوزستان یکی از استانهای موفق در قبول مرسولات پیشتاز است که همیشه جزو سه استان برتر کشور است. در خوزستان حدود ۷۳ درصد از مرسولات در قالب مرسولات پیشتاز قبول میشوند و کمترین آمار نیز مربوط به پست عادی است.
حموله با اشاره به اینکه بحث بسته و امانت یکی از شاخصهای مهم ارزیابی عملکرد پست است، گفت: در این حوزه در استان خوزستان جهشی ۸۰ درصدی داشتهایم به شکلی که از ۷۰۰ هزار مرسوله در سال گذشته به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مرسوله رسیدهایم.
۳۰۰ هزار گذرنامه در ایام اربعین توسط پست خوزستان توزیع شد
وی با بیان اینکه باید به سمت طراحی زیرساختهای الکترونیکی و هوشمند حرکت کنیم و راهی جز این وجود ندارد، افزود: سیستم رهگیری مرسولات به صورت کاملا هوشمند است و در بخشهای دیگر نیز مثل رهگیری کامیونهای پستی نیز رهگیری کاملا هوشمند شده است.
مدیرکل پست خوزستان عنوان کرد: امروز ۱۰۰ درصد به هنگامسازی کدهای پستی شهری در خوزستان انجام شده است. در این زمینه هر دو سال یکبار باید این بانکهای اطلاعاتی به روز شوند و این کار توسط پست خوزستان به خوبی انجام شده است.
حموله ادامه داد: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل پستی استان اقدامات و اصلاحات خوبی انجام شده است که این کار به افزایش ضریب امنیت مرسولات پستی نیز کمک شایانی میکند.
فیلترینگ درآمدهای پست را ۳۰ درصد کاهش داد
وی با اشاره به اقدامات شرکت پست در ایام اربعین و خدمات ارائه شده در این حوزه افزود: در ایام اربعین ۳۰۰ هزار گذرنامه در یک بازه زمانی یک ماهه توسط پست به دست گیرندگان رسید. همچنین در بحث خدمات پستی در دو مرز چذابه و شلمچه سرویس جدیدی تحت عنوان پست یافته ارائه شد که بسیار کمک کننده بود.
حموله با اشاره به وضعیت درآمد و هزینههای پست خوزستان گفت: پست خوزستان در طول یکساله گذشته حدود ۷۵ میلیارد تومان درآمد داشته اما قطعا هزینههای پست بیشتر است و به دلیل هزینههای سرباری که وجود دارد این درآمدها نهایتا ۹۰ درصد از هزینههای پست را پوشش میدهد.
وی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ و اثرگذاری این فیلترینگ بر درآمدهای پست گفت: به دلیل فیلترینگ انجامشده در روزهای اخیر حدود ۳۰ درصد از درآمد پست استان خوزستان کاهش یافته است اما امیدواریم این مساله با پلتفرمهای ایرانی حل شود. امیدواریم با حل شدن مشکلات کسب و کارهای اینترنتی بتوانیم مرسولات این کسب و کارها را توسط پست دریافت و به مقاصد مورد نظر برسانیم.
منبع: ایسنا